Beste Beatrijs,
Gisteren is mijn vrouw bevallen van onze dochter. Alles gaat goed en we zijn in de wolken. Vanmorgen kwam de kraamhulp. Ik schrok even toen ik zag dat zij een hoofddoek droeg. Wat mij betreft is de islamitische hoofddoek geen neutraal onderdeel van de garderobe, maar een symbool van sekse-ongelijkheid. Ik wil mijn dochter opvoeden met een vrije geest, in het besef dat man en vrouw volstrekt gelijkwaardig zijn en dat vrouwen zich in hun uiterlijk niet hoeven aan te passen aan mannen. De kraamhulp functioneert prima, maar ik vind het geen fijn idee dat mijn dochter al in de eerste dagen van haar leven wordt geconfronteerd met zulke onprettige symbolen. Tenslotte hang ik ook geen seksistische poster boven haar wiegje. Kan ik de kraamhulp vragen haar hoofddoek af te doen of kan ik het bureau vragen iemand anders te sturen? Ik wil niet dat men denkt dat ik een racist ben.
Bezwaar tegen hoofddoek
Beste Bezwaar tegen hoofddoek,
Zou u een kraamhulp met een neuspiercing verzoeken om zonder piercing aan te treden? Beleefdheid zou u daar van weerhouden. Net zo min kunt u uw kraamhulp vragen om haar hoofddoek af te doen. Dat zou hetzelfde zijn als een non die op bezoek is vragen om haar sluier voor de gelegenheid af te leggen. De hoofddoek is een religieus symbool van dezelfde orde als een kruisje om de nek voor katholieken of een tulband voor sikh’s. Het gaat hier niet over gezicht bedekkende boerka’s of sluiers met alleen een spleetje voor de ogen (daar zou u nee tegen kunnen zeggen), maar over hoofddoeken, waar het straatbeeld vol mee zit. In tal van bedrijven en overheidsdiensten werken gehoofddoekte medewerkers. Er zijn in de supermarkt onderhand meer caissières mèt dan zonder hoofddoek. Ook als uw kind op zeker moment naar de crèche gaat, loopt ze een grote kans op een leidster met een hoofddoek. Doktersassistenten, verplegend en onderwijzend personeel – ze zitten overal. Het is nu eenmaal een gewild accessoire in moslimkringen. Met geen mogelijkheid kunt u uw kind deze aanblik besparen. Ik raad u aan om eraan te wennen. Over uw pasgeboren dochter (gefeliciteerd trouwens) hoeft u zich geen zorgen te maken. Zij hecht vooralsnog geen betekenis aan een hoofddoek, ze wordt er niet door ontriefd, ze neemt het hele ding niet eens waar.
Wat een bekrompenheid! Mw., het gaat erom, hoe deze mw. functioneert, en hoe ze als MENS is; dat hoofd-doekje doet er niet toe! Bij AH werken zo veel caissieres met hoofddoekjes, so what?! Ze zijn uitermate vriendelijk. Wake up!
Ik snap het wel, beste ‘Bezwaar tegen hoofddoek’.
Inderdaad, zoals Beatrijs zegt, ‘ze zitten overal’. Maar om iemand met zulke afwijkende normen en waarden dagenlang in je huis te verwelkomen en de zorg voor je gezin toe te vertrouwen, is toch weer wat anders dan de vrijblijvende omgang met fanatieke moslima’s (gematigde moslima’s kleden zich niet zo) in allerlei functie’s buitenhuis.
Vragen om iemand anders zou moeten kunnen. Maar de kans dat u als racist wordt weggezet (ook al is de islam een geloof, en geen ras) is levensgroot aanwezig.
“Ik wil niet dat men denkt dat ik een racist ben.”
Met andere woorden: ik weet dat ik aan het discrimineren ben, maar ik heb liever niet dat mensen dat weten.
U voelt zich niet prettig in uw eigen huis, tijdens een mooie en hectische periode. Dat is uw uitgangspunt. Dat anderen dat als bekrompenheid of racisme bestempelen moeten u negeren. Zij hebben niets met uw persoonlijke situatie te maken. U kunt gerust vragen om een kraamhulp met een autochtone achtergrond. Net zo goed als dat een islamitisch gezin zou moeten kunnen vragen om een moslima als kraamhulp in een vergelijkbare situatie.
Misschien is dit een mooie gelegenheid voor u om iemand met een hoofddoek persoonlijk te leren kennen en voorbij het symbool te kijken? Ik geef u op een briefje dat uw dochter in haar leven regelmatig vrouwen met hoofddoeken zal ontmoeten, ik gun haar een open en positieve blik naar iedereen, ongeacht achtergrond, religie of afkomst.
In mijn ogen is een hoofddoek hetzelfde als een rok. In strenggereformeerde kringen moeten dames een rok aan, in strengislamitische kringen dames een hoofddoek (en rok).
Dat gezegd hebbende, je kunt iemand niet weigeren op basis van dergelijke kleding. En je kunt al helemaal niet om iemand vragen met een ‘autochtone achtergrond’, zoals Laura stelt. Hoe ver wil je gaan, moet die kraamhulp per se heteroseksueel zijn?
De brievenschrijver stelt zelf hun dochter op te willen voeden met ‘een vrije geest’. Als de vrouw ervoor kiest een hoofddoek te dragen, dan moet ze dat toch geheel zelf weten? De schrijver kan niet voor haar bepalen of ze dit uit vrije wil of niet heeft gedaan. En zelfs al zou ze de hoofddoek dragen omdat ze van mening is dat de vrouw minderwaardig is aan de man: veroordeel je dan ook iemand die graag ‘slaaf’ is in een seksuele relatie?
Beste schrijver: als u uw dochter met een vrije geest wil opvoeden, zorg er dan voor dat zij anderen waardeert om hun daden, niet om hun buitenkant.
Laura, je schrijft:
” U kunt gerust vragen om een kraamhulp met een autochtone achtergrond. Net zo goed als dat een islamitisch gezin zou moeten kunnen vragen om een moslima als kraamhulp in een vergelijkbare situatie.”
Ik denk dat je het niet snapt.
De nederlander die om een niet-islamiet vraagt, geldt als racist.
De islamiet die om een islamitische hulp vraagt, geldt niet als racist.
Tja, daar ga je dan met je ‘oplossing’. Ik hoef niet uit te leggen wat er na racisme-gegil komt? of wel?